Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2015 05:51 - Рядката и лековита черница- "Шандудия" в Кюстендил
Автор: and08 Категория: Регионални   
Прочетен: 1659 Коментари: 0 Гласове:
6



    image  

Една черница, но не каква да е "Шандудия" и един дядо на 86 години са сред най- търсените в Кюстендил. Тя расте в двора му повече от 50 години, наследява я случайно, като си купува къща, зад паметника на дядо Ильо Войвода, през 60- те години на миналия век.
"Шандудия" е най- ефективното лекарство срещу афти в устната кухина. Помага при болно гърло, налепи по сливиците. Листата, които приличат на тези на липата са твърди й се ползват за чай, който се пие при белодробни проблеми.

image

"Шандудията е черна, но няма нищо общо с другата черница. Почва да зрее от края юни- до края на август, плодовете много трудно се берат, само ръчно. Ползвам само 1/10 от тях. Тя е сочна, има малко стипчив вкус. От нея може да се прави компот, сок, сладко. От едни туркини чух , че се казва шандудия, минаваха преди време случайно покрай двора ми. При мене идват и търсят "Шандудия" най- много за афти.Самите лекари се убедиха, че е много по - ефикасна от лекарствата и те изпращат хората да ме търсят. Аз правя конфитюр- не слагам вода, само малко захар и стерилизирам. Не съм доктор или народен лечител, това дойде случайно", разказа пред Дарик 86- годишният стопанин Йордан Христов.
По непотвърдена информация, в Кюстендил има само на още едно място черница "Шандудия", до 3- то ОУ, но дървото е почти унищожено. Много кюстендилци обаче правят опити да я имат в двора си.

image
Дядо Йордан разказва, че не отказва калем на никой, но само един- двама са се похвалили, че са я захванали. Самият той е успял през годините, по подобие на лозниците да вкорени една пръчка и дървото е засадил на лозето си.
"Трудно се хваща, а и имат значение климатичните условия. Годината беше лоша и вече бурканчетата ми свършват. На мен ми прави удоволствие, че помагам на хората, не е важна печалбата", заключи Йордан Христов.





Гласувай:
6



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: and08
Категория: Регионални
Прочетен: 921878
Постинги: 203
Коментари: 37
Гласове: 275
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930